- Konu Başlıkları
- Kuruluştan Küresel Hakimiyete Geçiş
- Marriott'un Gücü: Marka Çeşitliliği ve Erişimi
- Finansal Performans ve Kurumsal Yapı
- Önemli Tartışmalar ve Konular
Kapak Fotoğraf Kaynak:getmidas
Marriott International, Inc., otel, konut ve tatil mülkleri gibi konaklama markalarını işleten, franchise veren ve lisanslayan Amerikalı çok uluslu bir şirkettir. Merkezi Bethesda, Maryland, ABD'de bulunan bu dev, mevcut oda sayısı bakımından dünyanın en büyük otel şirketidir. 2025 yılı itibarıyla dünya çapında 9.400'den fazla lokasyonda, 37'den fazla markayı bünyesinde barındırmaktadır. Şirketin temelleri J. Willard Marriott ve eşi Alice Marriott tarafından atılmıştır.
Kuruluştan Küresel Hakimiyete Geçiş
Marriott'un hikayesi 1927'de, kurucularının Washington, DC'de bir kök birası standı açmasıyla başladı. Bu standı daha sonra yemek de sunan Hot Shoppes restoranlarına dönüştürdüler. Şirket, konaklama sektörüne ilk adımını 16 Ocak 1957'de Arlington, Virginia'da Marriott Motor Hotel'i açarak attı. Hot Shoppes, Inc. 1967'de Marriott Corporation olarak yeniden adlandırıldı.
Önemli Dönüm Noktaları:
- 1993'te İkiye Bölünme: Marriott Corporation, mülkleri franchise eden ve yöneten Marriott International, Inc. ve mülk sahibi olan Host Marriott Corporation olarak ikiye ayrıldı.
- 1995'te Dijital Öncülük: Marriott, çevrimiçi rezervasyon hizmeti sunan ilk otel şirketi oldu.
- Büyük Satın Almalar: 1995'te The Ritz-Carlton Hotel Company'nin çoğunluk hissesini ve 2015'te Starwood'u 13 milyar dolara satın alması, Marriott'u dünyanın en büyük otel şirketi konumuna getirdi. Starwood satın alımıyla Marriott portföyüne Sheraton, Westin ve Le Méridien gibi markalar da eklenmiştir.

Fotoğraf Kaynak:Dünya
Marriott'un Gücü: Marka Çeşitliliği ve Erişimi
Marriott, lüksten uzun konaklamaya kadar farklı segmentlerde çok sayıda markayı bünyesinde barındırarak her türden gezginin ihtiyacına cevap vermektedir. Şirket, 144 ülke ve bölgede faaliyet göstermektedir.
Başlıca Marka Segmentleri:
- Lüks: The Ritz-Carlton, St. Regis, W Hotels, JW Marriott.
- Premium: Marriott Hotels & Resorts, Sheraton Hotels & Resorts, Westin Otelleri.
- Seçme (Select): Courtyard by Marriott, AC Hotels, Moxy Otelleri.
- Uzun Konaklamalar: Residence Inn, Element, TownePlace Suites.
Bu çeşitlilik, Marriott'un piyasadaki hakimiyetini sağlamlaştırmış ve ağındaki 9.400'den fazla tesisle küresel misafirperverlik sektörünün lideri olmuştur.
Finansal Performans ve Kurumsal Yapı
2024 yılı finansal verilerine göre Marriott, 25,1 milyar ABD doları gelir elde etmiş ve 418.000 çalışana ulaşmıştır.
Şirketin liderliği, 2012 yılına kadar Marriott ailesi üyeleri tarafından yönetilirken, bu tarihten itibaren aile dışından CEO'lar atanmıştır. Mevcut durumda David Marriott Yönetim Kurulu Başkanı, Anthony Capuano ise CEO olarak görev yapmaktadır. Şirket, hissedarların Borsa İstanbul'da işlem gören A Sınıfı hisseler aracılığıyla yatırım yapabildiği halka açık bir şirkettir (Nasdaq'ta işlem görmektedir).
Marriott, 2050 yılına kadar net sıfır karbon emisyonuna ulaşma hedefini de belirlemiştir. Ayrıca sadakat programı olan Marriott Bonvoy, 2019 yılında eski üç programın birleşmesiyle oluşturulmuş ve sektörün önde gelen ödül programlarından biri haline gelmiştir.
Önemli Tartışmalar ve Konular
Marriott, büyüklüğü ve küresel erişimi nedeniyle bazı tartışmalarla da gündeme gelmiştir:
- Hayvan Refahı: Şirket, tedarik zincirinde kafessiz yumurta kullanımına geçiş taahhütlerini yerine getirme konusunda hayvan refahı örgütlerinden eleştiriler almıştır.
- Veri İhlalleri: Özellikle 2018'de Starwood markalarını etkileyen büyük bir veri ihlali yaşamış ve milyonlarca müşterinin kişisel bilgileri açığa çıkmıştır.
- Wi-Fi Sorunu: 2014 yılında, kongre alanındaki müşterilere ait ağlara yasadışı müdahale etmek için Wi-Fi izleme sistemi kullandığı gerekçesiyle ABD Federal İletişim Komisyonu (FCC) tarafından para cezasına çarptırılmıştır.
Tüm bu geçmişiyle Marriott International, konaklama sektöründeki gücünü korumakta ve hem lüks hem de uygun fiyatlı segmentlerdeki yeni markaları (City Express by Marriott, StudioRes) ve satın almalarıyla (Citizen M, Sonder) küresel liderliğini sürdürmektedir.
İçerik Kaynağı:Wikipedia